Overwatch pro začátečníky

  beginner    guide    jak   

Jak proniknout do hry?

 

Nejjednodušší způsob je hrát. Vzít si nějakého hrdinu a odehrát tak 10 her. Člověk si musí zvyknout na mapy, na vzhledy hrdinů a jejich schopnosti, ovládání, rozhodně nebudete v top 500 po pár hrách.

Samozřejmě, co hráč to originál. Většina hráčů má již nějaké herní zkušenosti a proniknout do hry je tak pro každého jiné. Každý hráč také od hry něco jiného očekává. Tento článek by měl pomoct nováčkům se ve hře zorientovat.

Pokud již máte nějaké zkušenosti, nakoukaná videa, něco načteno, volný víkend - nebudou veškeré základy pro vás.

Přesto se tento článek pokusí zodpovědět všechny vaše otázky o hře.

Co je Overwatch?

 

Jako první bychom si měli představit, co je hra Overwatch zač.

Overwatch je primárně multiplayerová online střílečka. Hry tohoto typu se nazývají Class-Based Shooters (nebo Hero Shooters). Tento žánr se často vyznačuje výraznou grafikou, velmi specificky vypadajícími postavami a rozličnými schopnostmi. Hráč tak díky grafice pozná, co ho čeká.

Zároveň to znamená, že "umět střílet" není zdaleka jediné, na čem záleží. I hráč, který netrefí vrata od stodoly, je schopen být prospěšným a plnohodnotným členem týmu. Střelecký um jde ruku v ruce se strategickým uvažováním. Mezi top 500 hráči jsou i tací, co nehrají postavy schopné přesně mířit.

Je dobré vyhýbat se škatulce "střílečka". Hlavní je "splnit úkol". Toho se docílí tak, že si tým rozebere určité dílčí úkoly a ty plní. Protože jen společnými silami lze dosáhnout vítězství.

 

Příběh

 

Hra Overwatch má spletitý příběh, který hráči stále poznávají. Hru přímo neovlivňuje, není tedy třeba mu věnovat pozornost. Ovšem pro ty, co chtějí najít příběh, je zde výpis, kde všude jej lze nalézt.

  • Každá mapa má svůj příběh. Stačí projít Watchpoint: Gibraltar a je hned jasné, jaký příběh se skrývá na pozadí této mapy. Pokud budete mít oči otevřené, krom příběhu lze nalézt spoustu Easter Eggů. Například hlavu Hydraliska na mapě Temple of Anubis.
  • Interakce mezi hrdiny vypráví příběh na pozadí celého konfliktu. Vyplatí se tak poslouchat, co kdo řekne. Nejen v případě začátku hry, ale i v případě různých herních interakcí. Zabití, spolupráce, oživení, to vše může skrývat příběh. Například Genji byl v minulosti zachráněn díky Mercy a při každém oživení jí znovu děkuje.
  • Komiksy jsou další nedílnou součástí příběhů. Můžete je nalézt na oficiálních stránkách, nebo na našem webu.
  • Animated Shorts nám postupně vypráví příběh. Jsou stále novější, a můžeme se těšit na další. Můžete je shlédnout na oficiálním youtube kanálu, nebo na našem webu.
  • Na stránkách PlayOverwatch.com (nebo na našich stránkách) jsou představení jednotliví hrdinové a také jejich základní příběh.
  • Střípky příběhu lze nalézt i v kosmetických předmětech. Spraye, jejich názvy, skiny, emoce, highlight intra.

 

Najít tedy celý příběh není nic snadného. Není předkládán ve velkých dávkách, ale stále se rozvíjí.

Mapy se mění. Nejen drobné "kosmetické" úpravy pro lepší herní zážitek, nebo v případě speciálního eventu. Mapy se mění i po stránce příběhu. V Animated Short Dragons jsme byli svědky souboje bratrů. Mapa Hanamura tak byla vylepšena o Hanzův šíp zaseknutý ve stěně, nebo o Genjiho sérii hvězdic.

 

Jak bratři poznamenali mapu Hanamura se můžete podívat v 6. nejsledovanějším herním videu za rok 2016 s českými titulky:

 

 

Základní dějová linka

 

Overwatch se odehrává v blízké budoucnosti Země, v polovině roku 2070.

Omnica Corporation postavila továrny jménem Omnium. Tyto samočinné továrny začaly stavět roboty Omniky. Společnost byla zavřena na základě četných důkazů o korupci. Tak vznikla Omnická krize.

Tým Overwatch vznikl jako odpověď na tažení Omniků proti lidem. Válka byla skončena a mezi Omniky a lidmi zavládlo příměří.

Tento tým mezinárodní pracovní skupiny, udržoval globální stabilitu po dvě desetiletí, než byl nakonec ukončen. Důkazy o korupci vedli k vydání Petras Pact, který stavěl všechnu činnost Overwatch mimo zákon.

Ačkoli Overwatch byla rozpuštěna, v přítomnosti hrozí světu další, nové nebezpečí. Nejlépe je vidět v Rusku, kde se Omnium reaktivovalo.

Svět znovu potřebuje své hrdiny.

 

 

Se kterým hrdinou začít hrát?

 

Otázka, kterou si položí každý začínající hráč. Je snazší zápasit pouze s neznalostí map a protivníků, než s vlastním ovládáním. Samozřejmě, hra je stavěná na střídání hrdinů, ale je třeba si je nejprve vyzkoušet. Ideální je ozkoušet si každého hrdinu, minimálně aby člověk věděl, co od něj očekávat. Ať již přímo ve hře, v tutoriálu, nebo proti botům. Pokud neumíte mířit, asi si neužijete hraní za Widowmaker, i tak se může jednat o cennou zkušenost. Co by ale měl zkusit každý, je odehrát si alespoň hodinu za Mercy. Tato hrdinka umí velmi dobře podporovat tým, ale jen, když to tým dovolí. Předejdete tak návykům, kdy potřebujete nutně vyléčit (i od jiných hrdinů), ale zároveň znemožníte léčitelce, aby pomohla.

 

Toto je výběr hrdinů s jednodušším ovládáním:

 

Soldier: 76

Pro hráče, co už někdy hráli střílečku.

  • Jedná se o velmi univerzálního hrdinu. Má damage, umí léčit sebe a spojence, umí rychle běhat a má autoaim (což není tak přesílené, jak to zní). Primární zbraň je z jedné části klasická útočná puška a sekundární střelba - tři výbušné rakety. Pokud je vám koncept "levé myšítko střelba, pravé myšítko výbušné cosi" povědomý, pak jste nejspíše hráli hry jako Painkiller, Unreal Tournament, Doom, Half-Life, Operace Flashpoint... řekněme, že tento koncept byl již někde použit. Pochopitelně Rocket Jump je nedílnou součástí videoher a Soldier: 76 neboří zaběhlé konvence.

 

Pharah

Pro hráče Quake, Unreal Tournament a všeobecně pro jakékoli fanoušky raketometů.

 

Pamatujete klasiky, jako Quake? Máte rádi pomalé projektily s velkou oblastí účinku? Rádi zabíjíte najednou nepřátele v hloučku?

Pharah navíc umí létat a střílet tak rakety pod nohy nepřátel je mnohem snazší. Dík této dovednosti není třeba znát mapy, hrdina se prostě vznese do vzduchu a dá odpočinout nohám od kličkování v uličkách.

Pharah je schopna odhazovat sebe i nepřátele, tedy se s ní dá užít mnoho zábavy.

 

Widowmaker

Pro hráče, co umí mířit.

 

Umíte mířit? Hrajete Counter Strike zásadně s AWP? S Widow budete jako ryba ve vodě. Její ultimátka je wallhack, aby se to lépe střílelo. Navíc v této hře není friendly fire, takže střelba skrze spojence je naprosto bezpečná.

 

 

Mercy

Pro hráče, co chápou důležitost léčení.

 

Mediiiiiiiiic!!! Pokud znáte Team Fortress, znáte i Mercy. Jen je mobilnější a má trochu jinou ultimátku. Krom léčení umí své spojence i posilovat. Pistol je samozřejmostí.

 

 

 

Roadhog

Pro hráče, co rádi rybaří a nechtějí se stresovat.

 

Pudge z Doty, Stitches z Heroes of the Storm, Blitzcrank z League of Legends nebo anonymní voják z vesmírného CoD... všechny tyto hrdiny spojuje ikonická schopnost: Hák.

Tato mechanika je oblíbená především v MOBA hrách, kdy pozicování nepřátel je silná schopnost. Na druhou stranu nejde ani tak o pozicování, jako o rovnici: hák + útok = mrtvý nepřítel.

Výhodou je, že je tento pašík pomalý.

 

Reinhardt

Pro hráče oplývající trpělivostí.

 

Jeden z nejdůležitějších hrdinů ve hře. Velký štít umí ochránit spojence a zajistit jim dobrý útok nebo obrannou pozici. Teda pokud přátelé nepoběží někam dobrovolně umřít pochopitelně. Také se umí dobře ohánět kladivem.

 

 

 

Junkrat

Pro hráče líné mířit.

 

Znáte nějakou postavu libující si ve výbušninách, například Demomana z Team Fortress? Junkrat je na ovládání snazší. Pomocí miny může Rocket Jumpovat (mine jump?), může stejným způsobem manipulovat i s nepřáteli. Další možnost zužitkování tohoto hrdiny je nastražení pastí, nebo posmrtné zabíjení.

Jeho střely zůstávají ve hře dlouho a odráží se od zdí. Lze tak zaspamovat cokoli a soupeři možná umřou.

 

Torbjörn

Pro hráče líné hrát.

 

Postavíte věž a máte vystaráno. Samozřejmě sami můžete střílet také. Kdyby jste náhodou vy, nebo vaše věž umírali, stačí zapnout ultinu a vyléčit se. Umí také podpořit tým pomocí armoru, který zvyšuje HP až o 75 bodů.

 

 

 

McCree

Pro hráče, co jsou líní běhat, ale umí mířit.

 

Opět hrdina, který pro dobré mířiče znamená jednoduchého hrdinu. Má revolver, je pomalý a kombinace flashbangu a pravého myšítka zničí většinu nepřátel. Žádný spěch, tvrďácké hlášky a trocha střeleckého umu. Jen ta ultina může vypadat zpočátku matoucí.

 

 

Reaper

Pro hráče, kteří sice trefí vrata od stodoly, ale chtějí v nich každým zásahem zanechat devastující díry.

 

Pokud má hráč rád temné charaktery, brokovnice a silné zákeřné útoky, ocení Reapera. Ultimátní schopnost je jednoduchá na pochopení a velmi účinná. Díky přeměně do stínu, může být na chvíli nesmrtelný. Silný hrdina, jednoduché mechaniky.

 

 

Samozřejmě, někomu může vyhovovat jako první hrdina D.Va, jinému Lúcio, někdo zase chce co nejdříve experimentovat. Doporučuji vyzkoušet několik her s jednoduchými hrdiny a jen se rozkoukávat, než se přesune hráč do roviny experimentování.

 

Komu se pro začátek vyhnout?

 

Tito hrdinové jsou buďto závislí na znalosti hry a map, nebo mají složitější ovládání. Pustit se do trénování těchto hrdinů je dobré až poté, co hráč pronikne do základů hry.

 

Genji

Tento zlomprstový hrdina je jeden z nejobtížnějších na zvládnutí. Na druhou stranu to za to stojí. Leze po zdech, má dvojitý skok a umí dashovat. Ohromnou výhodu tento hrdina získává ze znalosti map.

 

 

 

 

 

Sombra

Hrdinka excelující v komunikujícím týmu. Zpočátku se spolupracující tým může zdát... řekněme "optimistickou" představou. Především se však Sombra do hloubky zaobírá mechanikami hry.

 

 

 

 

 

 

Sporní hrdinové do začátku

Tracer

Blink umí nejen zmást soupeře, ale i hráče. Jedná se o lehčího hrdinu, než se může na první pohled zdát, přesto je pro začátek jednodušší vybrat si jiného hrdinu.

Navíc, jako správný flanker, také těží ze znalosti map více, než jiní hrdinové.

 

 

Winston

Relativně snadný hrdina na pochopení, nicméně doporučuji jej zpočátku nehrát. Winston bez supportů je jen poloviční Winston. Mnoho hráčů jeho sílu zpočátku (právě s ohledem na absenci léčitelů) podceňuje. Udělat si názor na "slabost" tohoto hrdiny může být... řekněme špatný návyk, který se může vymstít. Ale pokud máte léčitele, klidně jej považujte za "snadného" hrdinu.

 

 

 

Další hrdiny a jejich popisy, najdete v příslušné sekci.

Nastavení hrdinů

 

Výhodou Overwatch je, že je možno mít specifické nastavení u každého hrdiny. Rozdílnou citlivost myši, rozdílné ovládání a další. Někteří hrdinové mohou mít rozdílné chování skillů. Je tedy možno si každého hrdinu skutečně přizpůsobit.

 

Na co si ve hře dát pozor?

 

Zvuky - Dobře poslouchat se vám vyplatí. Hra ohlašuje vše, co je třeba vědět. Každá schopnost má specifický zvuk, každá ultimátka, výstřel, dokonce i kroky. Nepřátelské kroky jsou hlasitější, než spojenců. I když své kroky téměř neslyšíte, vaši nepřátelé slyší vás. Dokonce i pokud vám za zády stojí nepřítel a uvidí to nějaký spojenecký hrdina, oznámí vám to. Buďte skrčeni a budete potichu. Jediné Zenyattovi kroky neslyšíte - levituje.

  • Pokud se ozve zvuk vytažení meče, zapnul Genji svůj Deflect. Jakékoliv střílení (projektilů, což je většina střelby a většina ultimátek také) je odraženo. Hitbox této schopnosti je ohromný, takže střelba těsně kolem hlavy nefunguje.
  • Symmetra - Pokud použije ultimátku, je dobré její štítový generátor nebo teleporter najít a zničit. Je hlasitý, čím jste blíže tím více je slyšet.
  • D.Va - Když uslyšíte hlášku "Nerf this!", na obrazovce se rozbliká výstražný trojúhelník. Červený - jste v nebezpečí, oranžový přežijete. Není moc času na vyhledání úkrytu.
  • Soldier:76 - Pokud uslyšíte hlášku "I've got you in my sights" - jeho ultimátka je právě spuštěna, schovejte se nejlépe za roh. Jeho aimbot vás vidí.
  • Stejně je na tom McCree - jeho ultimátka "It's high noon" vás dokáže sestřelit na jednu ránu.
  • Junkrat - Hláška "Fire in the hole!"  znamená, že Junkratova vybuchující pneumatika se právě roztáčí a vám opět nezbývá než se ukrýt.

Záda - Ve hře existují hrdinové, kteří jsou schopni šplhat po stěnách, dashovat, teleportovat se, létat, zneviditelňovat se - v podstatě můžete mít protivníka za sebou téměř kdykoli.


Schopnosti hrdinů

  • Pokud zabijete Junkrata, moc se k němu nepřibližujte. Vypadnou z něj bomby, které již stály život mnoho hrdinů. Tento hrdina také klade na zem pasti. Není snadné si jich všimnout, ale vidět jdou. Spojenci vidí celou past, pro protivníky se napůl propadne texturou. Lze obejít, nebo rozstřílet.
  • Reaper se umí léčit z mrtvých. Pro soupeře to vypadá, jako by se mu zvyšoval počet aktuálních životů. Bojuje-li smrťák na pokraji smrti s několika soupeři, stačí mu zabít nejslabšího. Díky tomu přežije do dalšího zabití a do dalšího vyléčení.
  • Zarya vytváří kolem hrdinů bariéry. Pokud se do ní střílí, ruské hrdince to posiluje svůj útok. Hráči tak stojí před nelehkou volbou, střílet do štítu a posílit ji, nebo počkat dvě vteřiny, než bublina splaskne sama? Odolnost bariéry je 200 životů, dá se tedy v případě potřeby rozstřílet relativně rychle.
  • Ana umí nepřítele uspat. Pokud tento nepřítel obdrží nějaké zranění, probudí se. Je tedy třeba dávat si pozor a spící protivníky zbytečně nebudit.
  • Ana má i další skill na který je třeba si dávat pozor. Trefí-li vás její granát, vaše životy zfialoví. To znamená, že se hrdina nemůže léčit a to žádným způsobem: Sebrané lékárničky, supporti, sebeléčení, nic takového v tuto chvíli nefunguje.
  • Věžičky. Je jedno, jsou-li myšleny Sentry turrety od Symmetry, inženýrský výtvor od Torbjörna, nebo rozložený Bastion. Ty nehráčské prozrazují svou pozici pomocí laseru. Určit Bastionovu pozici je o trochu složitější, ale stále se dá odhalit snadno. Záblesky hlavně, svist kulek a hlavně vám posmrtná kamera ukáže, kde že to kempil.

 

Jak hrát?

Složení týmu

Ideální je mít dobré složení týmu. S ohledem na omezení jednoho hrdiny na tým si vždy nevyberete toho jednoho konkrétního hrdinu, kterého chcete. Občas týmu chybí nějaký konkrétní hrdina. To znamená, že se musíte naučit hrát určitou plejádu hrdinů.

Nejlepší složení týmu bývá 2 tank - 2 damage - 2 support hlavně v kompetitivním módu. Pokud je tým schopný hrát svojí roli, jde to i ve složení 1 - 4 - 1.

Hrát týmově

Hra podporuje týmové chování. Hrdinové často bývají nesobečtí, mohou si poradit s nepřítelem, ale i podporovat spojence. Pomáhat bývá snazší, než škodit. Čím týmověji budete hrát, tím lépe se vám povede.

Komunikace

Do kompetitivního hraní se určitě hodí mikrofon a komunikace. I bez mikrofonu lze alespoň pasivně poslouchat.

 

Naučte se používat dorozumívací kolečko (vyvolání nabídky - C), může vašim spojencům prozradit mnohé.

  • "I NEED HEALING" upozorní vaše léčitele, že potřebujete vyléčit, prozradí vaši pozici a uslyší to i hráč, který není na voice chatu. Podobným způsobem může healer odpovědět, aby jste věděli, kam jít.
  • Prosté poděkování zase řekne spojencům, že jste ochotni spolupracovat a hrát týmově. Nejedná se jen o morální hlášky, ale o hodnotné informace pro členy týmu.
  • Je dobré hlásit stav nabití vaší ultimátky (standardně pomocí Y) a vytvořit tak komba s jinými hráči. Toto hlášení neslyší soupeři, takže se nemusíte bát, že vyzradíte taktiku.

Trpělivost

Spousta hráčů se rozhodne útočit na nepřítele sama, byť nemá šanci. Ideálně i vyplýtvat těžko získanou ultimátku. Bývá jednodušší bojovat po boku týmu, případně s jeho větší částí, pokud se spojenci nedokážou zformovat.

Objective

Objective je často opomíjen. Překvapivě i u zdánlivě zkušených hráčů. Pokud máte hrdinu konstruovaného v obíhání nepřátel a přesto nikdo neposouvá payload, je výhodnější si na něj prostě dřepnout, i když jste pro escort ta nejhorší možná volba. Zabíjení je vidět, ale není to cíl hry. Ano, není to v tomto článku řečeno prvně, ani naposled. Ač prostý fakt, bývá opomíjen až příliš často.

efsdf

 

Medaile

 

Klasicky zlatá, stříbrná a bronzová. Čím vyšší hodnota, tím více získáte XP. Medaile se dají získat u eliminací, objective killů, způsobená damage a udělený heal. Eliminace lze získat i za pomoci vašich spojenců. Medaile za damage roste i za střílení do štítů a neživých objektů. Snadno tak čísla vyskočí vysoko, aniž by měla reálnější dopad na hru. Jelikož nevidíte tabulku spoluhráčů s jejich skóre, medaile vám ukáže, jak si v týmu vedete.  

Pokud flanker nezabíjí, ale zaměstnává dostatečně dlouho soupeře, je stejně užitečný, jako kdyby zabíjel.

 

Level, hvězdičky a rank

 

Level profilu znamená pouze to, kolik hráč dostal lootboxů. Za každou hru dostane hráč zkušenosti. Pokud má zlaté medaile, je v partě, nebo vyhrává, získá zkušeností o něco více. To ale znamená, že hráč může prohrát všechny hry a přesto se dostat velmi vysoko. Také stačí vyhrát první výhru, zároveň v partě, získat medaile a rovnou získá několik levelů. 

Jediné, co level naznačuje, je čas strávený ve hře.

Za každých 100 levelů je získána hvězdička až do maxima pěti. Poté se změní rámeček profilu na stříbrnou a následně na zlatou. V současnosti je vzhled rámečku omezen na zlatou, jako nejvyšší, nicméně hráč může stále hrát dál a získávat lootboxy.

Jaké jsou jednotlivé odměny ve zkušenostních bodech jsme pro vás psali v tomto článku. Dnes se již neresetuje počet potřebných zkušenosti na další level po dosažení každého stého levelu, nicméně medaile jsou pro získávání zkušeností přínosné pořád.

 

Teprve rank ukazuje skutečný skill ve hře, ani nemusí být tak směrodatný, nicméně narozdíl od levelu má nějakou vypovídací hodnotu. Hraní kompetitivních her vypoví mnohem více. Kdyby záleželo jen na levelu profilu, těžko by se mezi top 500 hráči Evropy objevili profily, které mají menší level, než 100 a zároveň mají odehrán rank za každou sezónu. Více o kompetitivní hře níže.

 

Lootboxy

Lootbox získáte za každý:

  • nový level
  • 3 výhry v Arcade módu (maximálně 3 za týden)
  • každý vyhraný zápas nového módu v Arcade
  • nové eventy (zimní, Halloween, Uprising atd.) - hráč získá další lootbox automaticky jako dárek.

Pokud ani to hráčům nestačí, mohou si další dokoupit za reálné peníze.

Z lootboxů mohou padnout náhodné předměty nebo peníze - v případě duplikátů, získá člověk zlomek jeho nákupní ceny v herní měně jako náhradu.

Pouze za herní měnu je možno dokupovat kosmetické předměty a měna se získává z lootboxů.


Zlaté zbraně jsou výjimkou, kupují se za kompetitivní body. Na konci každé sezóny dostane hráč odměnu za nejvyšší dosažený rank.

Některé kosmetické předměty mají vedle sebe značku. Ta ukazuje, že jsou svázány s nějakým eventem. Například Halloweenské skiny (emoce, highlight intra atd.) - symboly jsou dostatečně rozeznatelné od ostatních.


Předměty se rozdělují podle vzácnosti. Jedná se především o šanci, že z daného lootboxu padnou, ale také cena jejich pořízení za herní měnu.

Především u skinů je vidět velký rozsah vzácností. Běžné skiny jsou pouze přebarvený základní skin. Epické skiny bývají výrazněji přebarvené, nebo lehké přeskinováné. Legendární skiny bývají zpravidla zcela změněná podoba hrdiny, někdy i změna vzhledu skillů a nebo hlášky. Stále si ale zachovávají stejného ducha, takže i takto změněného hrdinu lze snadno identifikovat.

Druhy map

 

Všechny mapy mají (s výjimkou Control map) přidělen čas. Útočící tým prohraje, nesplní-li v daném čase úkol. Po zabrání checkpointu je přidělen nový čas (celkový na mapu je 10 minut) a mohou se posunout respawny.

Assault map - 2x Objective, který má útočící tým zabrat.

Escort map - Útočící tým se snaží doprovodit payload do cíle.

Hybrid map - Nejdříve zabrat objective a poté doprovodit payload.

Control map - Mapa rozdělena do 3 oblastí. Každé kolo se hraje jedna oblast. Uprostřed dílčí symetrické mapy je oblast, o kterou se oba týmy přetahují.

 

Druhy módů

 

Quick Play

 

Herní módy se zakládají na dvou základních mechanikách. Obsazení bodu a tlačení payloadu. Hra obsahuje i jednu důležitou mechaniku, Overtime.

Payload

Pokud u vozítka stojí útočící tým, vozítko se pohybuje. Za každého hrdinu, až do maxima 3, se pohybuje rychleji. Navíc léčí útočící tým. Stačí ale jediný nepřítel poblíž a vozítko se zastaví.

Pokud je ale samo, dostane strach a začne couvat.

Point

Jako u payloadu, jediný protivník zamezí v jeho zabírání. Každý spojenecký hrdina v oblasti zrychlí zabírání. Stát tedy těsně vedle vyznačené oblasti, místo v ní, bývá nevýhodné.

Overtime

Pokud doběhne čas hry, jeden z týmů prohraje kolo. Pokud alespoň jeden člen týmu stojí v oblasti Objective, spustí se přesčas. Pokud oblast opustí a znovu se vrátí, časovač se restartuje na plnou hodnotu. V současnosti je ještě jedno pravidlo. Běží-li Overtime déle jak 20 vteřin, případný odpočet se zrychlí a mrtví hrdinové obživnou o 2 vteřiny pomaleji.

 

Arcade Mode

 

Mód, který je více pro zábavu, než pro kompetitivní hraní. Zároveň se jedná o jediný mód, kde je mapa Ecopoint Arctica (módy 1v1 a 3v3).

 

Díky různým eventům se tyto módy často mění. V součastnosti tato sekce může vypadat jinak:

 

Mystery Duel - 1v1, oba hráči dostanou každé kolo stejného náhodného hrdinu a poměří síly.

Elimination - 3v3, Team Deatmatch. Dva týmy po třech změří své síly.

Mystery Heroes - 6v6, všichni hráči dostanou po respawnu nového náhodného hrdinu.

No Limits - 6v6 mód fungující stejně, jako Quick play. Dříve nebyl limit hrdinů ani v Quick Play, nebo dokonce v Ranked hrách. Můžete tak pocítit příchuť starých časů a zkusit si zahrát proti například 6-ti Symmetrám. Jen nezapomeňte, hlavní je plnit cíle mapy, Overwatch není žádný deathmatch.

Capture the Flag - 6v6, známý mód jako např. ve WoW, zabrat nepřátelskou vlajku a odnést ji ke své.

Game Browser - tady se meze nekladou, zde máte možnost vytvořit si vlastní hru a změnit pravidla - herní režimy, rychlost pohybu, zdraví, poškození a mnohem více

Seasonal event brawls - mód vytvořený k zrovna aktivnímu eventu (Lúcioball - fotbalové hřiště jen s Lúciem, Mei's Snowball - zimní koulovačka s Mei a jiné)

 

Competitive Play

 

Je přístupný od 25. úrovně. Jedná se nejen hru ve stylu Quick Playe, kdy si oba týmy vystřídají obě strany konfliktu. V případě Control Map se hraje nikoli na 2, ale rovnou na 3 vítězné.

Na určitých mapách je možno dosáhnout remízy.

Hráč by měl ovšem jít do kompetitivního módu až poté, co bude připraven. Přeci jen, omezení hrdinů může znamenat, že si hráč nebude moct zahrát, co ovládá.

Kompetetivní hra se hraje na sezóny, po každé sezóně získáte kompetetivní body, podle vašeho ranku, za které si můžete pořídit již zmíněné zlaté skiny zbraní.

Jak jsme již psali výše, zde získáváte ranky:

 

Pár rad

 

  • V každém hrdinovi je více, než se zdá. Je tedy dobré maximalizovat jejich účinnost. Buďte kreativní.
  • Mapy jsou konstruovány tak, že na téměř každé místo se dokáže dostat většina hrdinů. Není tedy vhodné uvažovat o místech ve smyslu: "Tam se nemohu dostat."  Vhodnější je spíše: "Jak se tam mohu dostat?"
  • Dá se zvážit, zda-li sebrat lékárničku, nebo ji přenechat spojencům. Overwatch je týmová hra a bez týmu přichází prohra. I se špatným týmem je spolupráce důležitá.
  • Naučte se používat úder na blízko, v zápalu boje je velmi užitečný.
  • Respektujte supporty, mohou vám zachránit život, pokud jim jejich práci nesabotujete. 
  • Pokud je vaší prací zabíjení nepřátel, určitě zkuste zabít jako první supporty.
  • I pokud hrdinu neovládáte perfektně, pokud si to složení týmu žádá, pickněte ho. Třeba takový Reinhardt je užitečný jen tím, že je. Naopak Hanzo, který netrefí ani Tracer chycenou v Junkratově pasti, moc užitečný není. Jinými slovy, pickujte, aby jste byli užiteční pro tým, pokud chcete hrát Overwatch (tedy kompetitivní a vážně myšlené zápasy). Samozřejmě, hra vás musí bavit.
  • Pokud už chcete switchnout na jiného hrdinu, dávejte pozor na nabití vaší ultimátky. Je lepší ji nechat dobít a použít, než vůbec - změnou hrdiny se nabití zruší.
  • ČAS. Celá hra je o času. Zabíjení je jen jeden ze způsobů, jak protivníka zdržet.

 

Toxic

 

Jak už to u her bývá, objevují se hráči, které se dá označit za toxické. Internet je místo svobodného vyjádření a tak se mnoho hráčů vyjadřuje. Existují názory, které jsou rozšířené, mnohdy neoprávněně.

 

  • Bastion - Jedná se o silného hrdinu, kterého ale dokáže zabít téměř kdokoli. Je třeba naučit se proti němu hrát, případně jej očekávat. Mnoho hráčů nadává do chatu, jak je Bastion "Noob Hero", že se s ním stačí posadit a držet levé myšítko. Pravdou je, že proti trochu zkušenějšímu týmu tato strategie nemůže fungovat.
  • Torbjörn na útok - Tato strategie může být účinná. Především soupeři ji často nečekají. Není tedy třeba hned nadávat. Ovšem chce to zahrát chytře.
  • Symmetra na útok - Pokud je hráč schopný (hráči mají Symmetru jako main) je Symmetra dobrá i na útok. Na internetu najdete mnoho videí, kde je vidět, jak Symmetru hodně odsuzují - naházet turrety kolem a koukat jak hráči umírají = skill.
  • Hanzo - dříve měl překvapivě velké hitboxy a bylo relativně snadné s ním hrát. V současnosti se jedná o těžšího hrdinu na zahrání, nicméně schopný Hanzo dokáže rozdávat bolest. To, co může vypadat, jako náhodné střely, může být prostě jen dobře zahraný lukostřelec.
  • Press Q = win game - Především Reaper je tímto označením. Přitom vyvraždit celý tým je prakticky nemožné, protože dobrý tým je za prvé - připraven, za druhé - nechodí blízko sebe, aby se vystavil takto smrtícím ultimátkám. Síla těchto ultin není ve stisknutí Q, ale ve vyhledání správné situace, v tichém proplížení před celou akcí a dalších drobnostech.

 

Blizzard se opravdu snaží odstranit Toxicitu ze hry. Postavy mohou automatizovaně mluvit pouze pozitivně, nejsou vidět statistiky, které by mohli negativně ovlivnit smýšlení hráčů a dříve bylo možno dostat report a penalizaci za relativně smířlivé výrazy. Dnes již "gg ez" bylo ve hře nahrazeno řadou barvitých hlášek.

Navzdory tomu podporuje Blizzard jistou formu zdravého škádlení. Například Teabagování. Jak si jinak vysvětlit Emote od Any?

Bohužel se občas najdou hráči, kteří jsou opravdu velmi nepříjemní. Ideálně sami umírají, neuhrají nic a nadávají na tým, místo aby hráli. Takové hráče je možno umlčet, nebo reportnout. Především se ale snažte takovými hráči nebýt i navzdory velkým výzvám.

Pokud se tento hráč projevuje pouze voice chatem, nelze kliknout na jeho přezdívku v chatu a zvolit možnost reportu. Po hře je možno najít seznam hráčů, s nimiž bylo nedávno hráno. Tak se také dají hledat přátelé, pokud jste si s někým hru opravdu užili, nebo rozvedli zajímavou konverzaci, kterou je třeba dokončit. Další způsob je napsat do chatu příkaz "/list" který vypíše všechny účty ve zvolené skupině (all; team; party).

To, že někoho reportnout můžete neznamená, že musíte. Za to, že někdo neúmyslně hraje špatně report neexistuje, pouze za špatné chování.

 

Toxicita je bohužel velký problém, zvláště ve snaze o kompetitivní hraní. Jeden hráč může rozložit morálku celého týmu. Na druhou stranu, pokud máte neustále tým plný cvičených lam, je velmi pravděpodobné, že na tom budou soupeři stejně. Není tedy třeba nadávat, ale této "nevýhody" využít.

Pokud je váš herní um skutečně vyšší, než odpovídá váš rank, s trpělivostí dosáhnete touženého výsledku. 

 

Slovníček pojmů

 

Za dobu existence her se v každé rozmohly výrazy, které nezkušenému mohou připadat cizí. Některé mohou být jasné a intuitivní, jiné jsou známy z cizích her. Zde je seznam těch, které je možno najít v Overwatch.

  • Armor - Žluté životy, které mírně redukují příchozí zranění.
  • Aim - Umění mířit
  • AimBot - Automatické zaměřování. Přezdívá se tak ultimátka Soldiera, může se ale jednat o cheatování. Naštěstí bývají hráči využívající tuto nefér výhodu odhalitelní a tvrdě trestáni.
  • AoE - Area of Damage. Cokoli, co vybuchuje, zraňuje ve velké oblasti. Tříštivý šíp od Hanza také pokrývá větší oblast účinku, když je vhodně vystřelen.
  • b - back, rychle zpět, hrozí nebezpečí, nechoďte dál. Napsat "back" je moc dlouhé, to už by četli jen mrtví.
  • Baby-sitter/pocket support - Hrdina upřednostňující podporu jednoho konkrétního spojence před zbytkem týmu. Většinou se jedná o "pocket Mercy", která je přilepená na Pharah a společně létají nad bojištěm jak andělé smrti.
  • Bait - Návnada. Nalákat soupeře do pasti. Může se jednat o jeho smrt, nebo vypotřebování Učka (či jiné schopnosti) bez pořádného účinku. Například Zarya se nechá nachargovat Reinhardtem, ale na poslední chvíli zapne svou bariéru. Junkrat hodí na zem past a nechá do ní stoupnout protivníka.
  • Barrier - Energetické pole, skrze nějž neprojde nepřátelská střelba, pokud je vystavena dostatečně velkému zranění, je zničena.
  • Ban - Omezení účtu hrát nějaký mód, nebo celou hru.
  • Backdoor - Zadní vrátka. Slabé místo v obraně, skrze nějž se můžou nepřátelé proplížit do zad.
  • bug - Chyba ve hře, která by být neměla. Například propadnutí texturou, nevykreslený kosmetický předmět atd.
  • Buff - Dlouhotrvající posílení.
  • Carry - Hrdina, který je na úkor odolnosti schopen rozdávat silné zranění.
  • CD - cooldown. Čas mezi použitím schopností.
  • Counter - Hrdina s nějakou výhodou vůči někomu jinému. Většinou to znamená, že tento hrdina snadněji zabíjí konkrétního soupeře. Definice se však mohou lišit.
  • Debuff - Dlouhotrvající negativní rys.
  • DPS - Damage per second. Může se jednat o vyjádření účinnosti určitých hrdinů, nebo o hrdiny z třídy Offense, kteří jsou určeni k zabíjení protivníků.
  • dmg - damage, udílené zranění.
  • dwarf - trpaslík. Navzdory Torbjörnově protestu se jedná o jeho označení.
  • flame - Opakované obviňování spojenců. Jedná se o druh toxického chování, ovšem v menší míře.
  • Flank/Flanker - Hrdina, který je schopen přistoupit vpadnout protivníkům do zad. Významově to znamená něco jako "výhled z nechráněné strany".
  • Feed - V MOBA hrách se jedná o hráče/hrdinu, který pořád umírá a tím dává soupeřům větší sílu. V Overwatch nesílí soupeři do nekonečna. Může se jednat o nabíjení zbraně Zaryi, nebo nabíjení nepřátelských ultin.
  • Focus - Zaměřit se na jeden konkrétní cíl a upřednostnit ho před ostatními cíly. Může se jednat o výzvu jednomu členovi týmu, nebo celému týmu obecně.
  • FlickShot - Způsob střelby. Pokud hrdina někam míří a vedle jeho mířidla se objeví nepřítel, hráč trhne myší do strany a při tomto pohybu někoho zabije.
  • gg wp - pochvala a vzdání holdu soupeřům. "Goog Game Well Played". V některých hrách bývá takové vyjádření nepsanou povinností, v Overwatch se jedná spíše o výjimečnější blahopřání.
  • Harambe - Gorila, která se stala známá svým utracením v Cincinnati Zoo. Běžná přezdívka pro Winstona.
  • harass - Permanentní střílení do soupeřů, které jim přidává zranění, které je z dlouhodobého hlediska účinné. Supporti tento přístup většinou negují, nicméně útok do bariér, nebo v případě vyřazeného supporta, se může jedna o účinný přístup.
  • HP - Může se jednat o bílé životy, nebo celkové. Záleží, co se snaží mluvčí vyjádřit.
  • LuckyShot - Taková ta střela, které nikdo nevěří, že někoho zabila.
  • objective - objekt zájmu. Payload, nebo Point, který je třeba zabrat.
  • OP - OverPowered. Naznačuje přesílení některého hrdiny vůči ostatním. Především Bastion je považován za OP hrdinu kvůli svému enormnímu dmg.
  • omw - "on my way" neboli "jsem na cestě"
  • Overkill - Přehnaně silné zabití, když by stačilo mnohem méně. Například použít 4 ultimátní schopnosti na nepřítele, který jen sedí a zdraví.
  • Rage - Zuřivost. Člověk, který se nechá naštvat situací ve hře. Může se jednat o pick nepřátelských hrdinů, nebo chování hráčů.
  • RQ - RageQuit. Hráč, kterého přemůžou emoce a raději vypne hru, než aby ji dohrál. Bývá zaměňováno s vypadlými pojistkami.
  • teabag - Máchání čajového pytlíku ve vodě. V herním názvosloví se jedná o znesvěcení mrtvoly soupeře, kdy se hráč postaví na zabitého protivníka a opakovaně tiskne skrčení.
  • Shield - Modré životy, které se po čase samy dobíjejí.
  • Team kill - Oproti očekávání se jedná o zabití člena týmu, ale v Overwatch se jedná o eliminaci celého nepřátelského týmu.
  • Toxic - nadávání. Nejedná se o konstruktivní kritiku, ale o způsob chování, které není nijak produktivní pro hru a spíše snižuje výkonnost toho týmu, v němž toxický hráč je. Většinou se jedná o obviňování spoluhráčů, místo snahy pomoci, nebo sprosté (a často nesmyslné) nadávání. cheatování. Naštěstí bývají hráči využívající tuto nefér výhodu odhalitelní a tvrdě trestáni.
  • TP - Teleport. Konkrétně ten od Symmetry, který lze najít a zničit. Může se jednat i o Shield Generátor, protože se jedná "jen" o variaci teleportu.
  • TrickShot - Způsob, jakým může zabít Widowmaker. Vystřelí se do vzduchu a v letu někoho zabije.
  • Q-čko, Účko, R-ko, Ult - Ultimátní schopnost hrdiny. Spousta her má nějakou "silnou schopnost" a ta bývá přiřazena na určitou klávesu. Proto si hráči spojují silnou schopnost právě s onou klávesou.
  • wallhack - Odhalení nepřátel skrze stěny. Může se jednat o mechaniku hry, nebo o cheatování.

Diskuze

caleemack 01.05.2017 14:33

Jen upozornim na velmi dulezitou vec. Sice je mozne si u kazdeho hrdiny nastavit jinou sensitivitu mysi, ale jestli nekdy chcete byt ve hre alespon prumerne dobry, tak to nedelejte. Mejte u vsech hrdinu sensitivitu stejnou, jelikoz aim je zavislej na tzv. "muscle memory" a pokud budete mit u kazdeho hrdiny jinou citlivost tak budete mit u vsech horsi aim nez kdyz budete mit nejakou "stredni" citlivost pro vsechny.. idealni je dokonce vychytat stejnou sensku u vsech fps her co hrajete..

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet