Overwatch pro nováčky

Jak proniknout do hry?

Nejjednodušší je hrát. Vzít si nějakého hratelného hrdinu a odehrát tak 10 her. Než si člověk zvykne na mapy a na vzhled hrdinů, chvíli to potrvá. Dříve byl tento první krok snazší. Map bylo méně, skinů méně, hrdinů také... technicky vzato i skillů u původních 21 hrdinů.

Samozřejmě, co hráč to originál. Většina hráčů má již nějaké herní zkušenosti a proniknout do hry je tak pro každého jiné. Každý hráč také od hry něco jiného očekává. Tento článek by měl pomoct nováčkům se ve hře zorientovat.

Pokud máte již nějaké zkušenosti, nakoukaná videa, něco načteno, free víkend... nebudou veškeré základy pro vás.

Přesto se tento článek pokusí zodpovědět všechny otázky nováčků o hře.

 

Co je Overwatch?

Na první pohled je Overwatch (dále jen OW) hrou žánru střílečka. Při bližším pohledu se dá najít další typ žánru, MOBA. Hry tohoto typu se nazývají Class-Based Shooters (nebo Hero Shooters). Tento žánr se často vyznačuje výraznou grafikou, velmi specificky vypadajícími postavami a rozličnými schopnostmi. Hráč tak díky grafice pozná, co ho čeká.

Zároveň to znamená, že "umět střílet" není zdaleka jediné, na čem záleží. I hráč, který netrefí vrata od stodoly, je schopen být prospěšným a plnohodnotným členem týmu. Střelecký um jde ruku v ruce se strategickým uvažováním. Mezi top 500 hráči jsou i tací, co nehrají postavy schopné přesně mířit.

Je dobré vyhýbat se škatulce "střílečka". Hlavní je "splnit úkol". Toho se docílí tak, že si tým rozebere určité dílčí úkoly a ty plní. Protože jen společnými silami lze dosáhnout vítězství.

 

S kterým hrdinou začít hrát?

Otázka, kterou si položí každý začínající hráč. Je snazší zápasit pouze s neznalostí map a protivníků, než s vlastním ovládáním. S ohledem na znalost jiných her, tento výběr zužuje výběr hrdinů na ty jednodušší na ovládání.

Samozřejmě, hra je stavěná na střídání hrdinů, ale je třeba si je nejprve ozkoušet:

 

Soldier: 76

Jedná se o velmi univerzálního hrdinu. Má damage, umí léčit sebe a spojence, umí běhat (což je silnější, než jak to zní) a má autoaim (což není tak přesílené, jak to zní). Primární zbraň je z jedné části klasická útočná puška a sekundární střelba je Helix Rocket.

Pokud je vám koncept "levé myšítko střelba, pravé myšítko výbušné cosi" povědomý, pak jste nejspíše hráli hry jako Painkiller, Unreal Tournament, Doom, Half-Life, Operace Flashpoint... řekněme, že tento koncept byl již někde použit. Pochopitelně Rocket Jump je nedílnou součástí videoher a Soldier neboří zaběhlé konvence.

Pro hráče, co už někdy hráli střílečku.

 

Pharah

Pamatujete klasiky, jako Quake? Máte rádi pomalé projektily s velkou oblastí účinku? Rádi zabíjíte najednou nepřátele v hloučku?

Pharah navíc umí létat a střílet tak rakety pod nohy nepřátel je mnohem snazší. Dík této dovednosti není třeba znát mapy, hrdina se prostě vznese do vzduchu a dá odpočinout nohám od kličkování v uličkách.

Pharah je schopna odhazovat sebe i nepřátele, tedy se s ní dá užít mnoho zábavy.

Pro hráče Quake, Unreal Tournament a všeobecně pro jakékoli fanoušky raketometů.

 

Widowmaker

Umíte mířit? Hrajete Counter Strike zásadně s AWP? S Widow budete jako ryba ve vodě. Jo a ultimátka je wallhack, aby se to lépe střílelo. Navíc v této hře není friendly fire, takže střelba skrze spojence je naprosto bezpečná.

 

 

Pro hráče, co umí mířit.

 

Mercy

Meeeediiiiic!!! Pokud znáte Team Fortress, znáte i Mercy. Jen je mobilnější a má trochu jinou ultimátku. Krom léčení umí své spojence i posilovat. Jo a má i pistolku, ale to lze zatím ignorovat.

 

 

 

Pro hráče, co chápou důležitost léčení.

 

Roadhog

Pudge z Doty, Stitches z Heroes of the Storm, Blitzcrank z League of Legends, Makoa z Paladins... klidně i Rein u Bloodrayne, nebo anonymní voják z vesmírného CoD... všechny tyto hrdiny spojuje ikonická schopnost: Hák.

Tato mechanika je oblíbená především v MOBA hrách, kdy pozicování nepřátel je silná schopnost. Na druhou stranu nejde ani tak o pozicování, jako o rovnici: hák + útok = mrtvý nepřítel.

Výhodou je, že je tento pašík pomalý. Lze ho hrát i s horším internetovým připojením.

Pro hráče, co rádi rybaří a nechtějí se stresovat.

 

Reinhardt

Jeden z nejdůležitějších hrdinů ve hře. Velký štít umí ochránit spojence a zajistit jim dobrý postup nebo obrannou pozici. Teda pokud přátelé nepoběží někam dobrovolně umřít pochopitelně. Také se umí dobře ohánět kladivem a nepotřebuje k tomu ani dobrého iternetového operátora.

 

 

Pro hráče oplývající trpělivostí.

 

Junkrat

Znáte nějakou postavu libující si ve výbušninách, například Demomana z Team Fortress? Junkrat je na ovládání snazší. Pomocí miny může Rocket Jumpovat (mine jump?), může stejným způsobem manipulovat i s nepřáteli. Další možnost zužitkování tohoto hrdiny je kladení pastí, nebo posmrtné zabíjení.

Jeho střely zůstávají ve hře dlouho a odráží se od zdí. Lze tak zaspamovat cokoli a soupeři možná umřou.

Pro hráče líné mířit.

 

Torbjörn

Postavíte věžku a máte vystaráno. Jo a sami můžete střílet také. Prostě Engineer z TF2. Kdyby jste náhodou vy, nebo vaše věžka umírali, stačí zapnout ultinu a vyléčit se.

 

 

 

Pro hráče líné hrát.

 

McCree

Opět hrdina, který pro dobré mířiče znamená jednoduchého hrdinu. Je pomalý a kombinace flashbangu a pravého myšítka zničí většinu nepřátel. Žádný spěch, tvrďácké hlášky a trocha střeleckého umu. Jen ta ultina může vypadat zpočátku matoucí.

 

 

Pro hráče, co jsou líní běhat, ale umí mířit.

 

Reaper

Pokud má hráč rád temné charaktery, brokovnice a silné zákeřné útoky, ocení Reapera. Ultimátní schopnost je jednoduchá na pochopení a velmi účinná. Díky sebezmlžení může být na chvíli nesmrtelný. Silný hrdina, jednoduché mechaniky.

 

 

Pro hráče, kteří sice trefí vrata od stodoly, ale chtějí v nich každým zásahem zanechat devastující díry.

 

Samozřejmě, někomu může vyhovovat jako první hrdina D.Va, jinému Lúcio, někdo zase chce co nejdříve experimentovat. Doporučuji vyzkoušet několik her s jednoduchými hrdiny a jen se rozkoukávat, než se přesune hráč do roviny experimentování.

 

Komu se zpočátku vyhnout?

Tito hrdinové jsou buďto závislí na znalosti hry, nebo mají složitější ovládání. Pustit se do trénování těchto hrdinů je dobré až poté, co hráč pronikne do základů hry.

Genji - Tento zlomprstový hrdina je jeden z nejobtížnějších na zvládnutí. Na druhou stranu to za to stojí. Ohromnou výhodu tento hrdina získává ze znalosti map.

 

 

 

Sombra - Hrdinka excelující v komunikujícím týmu. Zpočátku se spolupracující tým může zdát... řekněme "optimistickou" představou. Především se však Sombra do hloubky zaobírá mechanikami hry.

 

 

 

 

Sporní hrdinové do začátku

Winston - Relativně snadný hrdina na pochopení, nicméně doporučuji jej zpočátku nehrát. Winston bez supportů je jen poloviční Winston. Mnoho hráčů jeho sílu zpočátku (právě s ohledem na absenci léčitelů) podceňuje. Udělat si názor na "slabost" tohoto hrdiny může být... řekněme špatný návyk, který se může vymstít. Ale pokud máte léčitele, klidně jej považujte za "snadného" hrdinu.

 

 

Tracer - Blink umí nejen zmást soupeře, ale i hráče. Jedná se o lehčího hrdinu, než se může na první pohled zdát, přesto je pro začátek jednodušší vybrat si jiného hrdinu.

Navíc, jako správný flanker, také těží ze znalosti map více, než jiní hrdinové.

 

 

 

Nastavení hrdinů

Výhodou OW je, že je možno mít specifické nastavení u každého hrdiny. Rozdílnou citlivost myši, rozdílné ovládání a další. Někteří hrdinové mohou mít rozdílné  chování skillů. Je tedy možno si každého hrdinu skutečně přizpůsobit.

 

Na co si ve hře dát pozor?

  • Pokud zabijete Junkrata, moc se k němu nepřibližujte. Vypadnou z něj bomby, které již stály život mnoho hrdinů.
  • Tento hrdina také klade na zem pasti. Není snadné si jich všimnout, ale vidět jdou. Spojenci vidí celou past, pro protivníky se zpola propadne texturou. Lze obejít, nebo rozstřílet.
  • Reaper se umí léčit z mrtvých. Pro soupeře to vypadá, jako by se mu zvyšoval počet aktuálních životů. Bojuje-li smrťák na pokraji smrti s několika soupeři, stačí mu zabít nejslabšího. Díky tomu přežije do dalšího zabití a do dalšího vyléčení.
  • Zarya vytváří kolem hrdinů Bariéry. Pokud se do ní střílí, ruská hrdinka posiluje svůj útok. Hráči tak stojí před nelehkou volbou, střílet do štítu a posílit ji, nebo počkat dvě vteřiny, než bublina splaskne sama? Odolnost bariéry je 200 životů, dá se tedy v případě potřeby rozstřílet relativně rychle.
  • Ana umí nepřítele uspat. Pokud tento nepřítel obdrží nějaké zranění, probudí se. Je tedy třeba dávat si pozor a spící protivníky zbytečně nebudit.
  • Ana má i další skill na který je třeba si dávat pozor. Trefí-li vás její granát, vaše životy zfialoví. To znamená, že se hrdina nemůže léčit a to žádným způsobem: Sebrané lékárničky, supporti, sebeléčení, nic takového chvíli nefunguje.
  • Pokud se ozve zvuk vytažení meče z pochvy, zapnul Genji svůj Deflect. Jakékoliv střílení (projektilů, což je většina střelby a většina ultimátek také) je odraženo. Hitbox této schopnosti je ohromný, takže střelba těsně kolem hlavy nefunguje.
  • Věžičky. Je jedno, jsou-li myšleny Sentry turrety od Symmetry, inženýrský výtvor od Torbjörna, nebo na Bastion. Ty nehráčské prozrazují svou pozici pomocí laseru. Určit Bastionovu pozici je o trochu složitější, ale stále se dá odhalit snadno. Záblesky hlavně, svist kulek a hlavně vám posmrtná kamera ukáže, kde že to kempil.
  • Symmetra - Pokud použije ultimátku, je dobré její generátor najít a zničit. Je hlasitý, takže se jedná o klasiku z dětskách let samá voda - přihořívá - hoří.
  • Nerf THIS - Když uslyšíte tuto hlášku, na obrazovce se rozbliká výstražný trojúhelník. Není moc času na vyhledání úkrytu.

 

Zvuky - Hra ohlašuje vše, co je třeba vědět. Každá schopnost má specifický zvuk, každá ultimátka, výstřel, dokonce i kroky. Nepřátelské kroky jsou hlasitější, než spojenců. I když své kroky téměř neslyšíte, vaši nepřátelé slyší vás. Dokonce i pokud vám za zády stojí nepřítel a uvidí to nějaký spojenecký hrdina, oznámí vám to. (Být skrčen = být potichu. Zenyatta levituje potichu)

Záda - Ve hře existují hrdinové, kteří jsou schopni šplhat po stěnách, dashovat, teleportovat se, létat, zneviditelňovat se... V podstatě můžete mít protivníka za sebou téměř kdykoli.

 

Jak hrát?

Ideální je mít dobré složení týmu. S ohledem na omezení jednoho hrdiny na tým si vždy nevyberete toho jednoho konkrétního hrdinu, kterého chcete. Občas týmu chybí nějaký konkrétní hrdina. To znamená, naučit se hrát určitou plejádu hrdinů.

Pokud si budete myslet, že i s tímto omezením zvládnete porazit 6 Bastionů, nebo 6 Torbjörnů, jste připraveni.

Hra podporuje týmové chování. Hrdinové často bývají nesobečtí, mohou si poradit s nepřítelem, ale i podporovat spojence. Pomáhat bývá snazší, než škodit. Čím týmověji budete hrát, tím lépe se vám povede.

Ideální je ozkoušet si každého hrdinu, minimálně aby člověk věděl, co od něj očekávat. Ať již přímo ve hře, v tutoriálu, nebo proti botům. Pokud neumíte mířit, asi si neužijete hraní za Widowmaker, i tak se může jednat o cennou zkušenost.

Co by ale měl zkusit každý, je odehrát si alespoň hodinu za Mercy. Tato hrdinka umí velmi dobře podporovat tým, ale jen, když to tým dovolí. Předejdete tak návykům, kdy potřebujete nutně vyléčit (i od jiných hrdinů), ale zároveň znemožníte léčitelce, aby pomohla.

Naučte se používat dorozumívací kolečko, může vašim spojencům prozradit mnohé. Do kompetetivního hraní se určitě hodí mikrofon a komunikace. I bez mikrofonu lze alespoň pasivně poslouchat.

I NEED HEALING upozorní vaše léčitele, že potřebujete vyléčit, prozradí vaši pozici a uslyší to i hráč, který není na voice chatu. Podobným způsobem může healer odpovědět, aby jste věděli, kam jít.

Prostě poděkování zase řekne spojencům, že jste ochotni spolupracovat a hrát týmově. Nejedná se jen o morální hlášky, ale o hodnotné informace pro členy týmu.

Hlášky jdou nastavit na specifická tlačítka, standardně Y X C.

Některé hlášky, například hlášení stavu vaší ultimátky, neslyší soupeři. Nemusíte se tedy bát, že vyzradíte soupeři taktické informace.

 

Dvě ctnosti hry jsou trpělivost a objective.

Trpělivost proto, že spousta hráčů se rozhodne útočit na nepřítele sama, byť nemá šanci. Ideálně i vyplýtvat těžko získanou ultimátku. Bývá jednodušší bojovat po boku týmu, případně s jeho větší částí, pokud se spojenci nedokážou zformovat.

Objective je často opomíjen. Překvapivě i u zdánlivě zkušených hráčů. Pokud máte hrdinu konstruovaného v obíhání nepřátel a přesto nikdo neposouvá payload, je výhodnější si na něj prostě dřepnout, i když jste pro escort ta nejhorší možná volba. Zabíjení je vidět, ale není to cíl hry. Ano, není to v tomto článku řečeno prvně, ani naposled. Ač prostý fakt, bývá opomíjen až příliš často.

 

Medaile a hvězdičky

Medaile neznamenají nic. Eliminace lze získat za to, že se na nepřítele špatně podíváte a 99% jeho životů sebere někdo jiný. Navíc není vidět, kolik eliminací mají ostatní. Pokud s Reinhardtem máte 5 eliminací a zlatou medaili, tak to může znamenat, že všichni členové vašeho týmu mají stejný počet eliminací, drží se těsně pod vámi, nebo nemají nic. Navíc je otázka, jak jste tyto medaile získali. Spojenci téměř zabili nepřátele a Reinhardt skrze ně poslal náhodnou ohnivou vlnu? Umlátil je všechny sám? Nahnali spojenci nepřátele do Reinhardtova Charge, nebo zabíjeli jiné protivníky?

Medaile za damage roste i za střílení do štítů a neživých objektů. Snadno tak čísla vyskočí vysoko, aniž by měla reálnější dopad na hru.

Pokud flanker nezabíjí, ale zaměstnává dostatečně dlouho soupeře, je stejně užitečný, jakoby zabíjel.

Nejen to jsou důvody, proč nejde Medaile brát, jako důkaz výkonu ve hře.

Level profilu znamená pouze to, kolik hráč dostal lootboxů. Za každou hru dostane hráč zkušenosti. Pokud má zlaté medaile, je v partě, nebo vyhrává, získá zkušeností o něco více. To ale znamená, že hráč může prohrát všechny hry a přesto se dostat velmi vysoko. Také stačí vyhrát první hru v partě, získat medaile a rovnou získá několik úrovní, aniž by to cokoli vypovídalo. (Podle logiky úroveň = zkušenost je účet 5 úrovně s 2 odehranými hrami více, než účet 4 úrovně s 6ti odehranými hrami... trochu extrémní příklad, ale postačí)

Hráč může svůj účet půjčit kamarádovi. Kamarád si zahraje a majiteli účtu vzroste level. Jediné, co úroveň účtu naznačuje, je čas strávený ve hře.

Ale hráči hráli mnoho her dříve. Mohli hrát MOBA žánr a to jim pomohlo s chápáním koexistence hrdinů. Mohli strávit stovky hodin v Counter Strike a osvojit si precizní míření. Hráči mohli hrát Team Fortress, duchovního předchůdce OW, tedy zvládli proniknout do hry během chvilky.

Navzdory rozšířené představě, čas strávený ve hře nemá na hráčův skill přímý účinek. Hráči se mohou zdokonalovat články (že jste dočetli až sem lecos vypovídá, ne?), youtube videi a jinými zdroji. Sebezdokonalování je důležité, pokud se hráči chtějí zlepšovat.

Přeci jen, OW je složitá hra plná interakcí. Čím více o nich hráči přemýšlejí, tím rychleji se zlepšují.

Co ukazuje skutečný skill hráče není level, ale rank (ani tak nemusí být rank směrodatný, nicméně narozdíl od úrovně má nějakou vypovídací hodnotu). Hraní kompetetivních her vypoví mnohem více. Kdyby záleželo jen na levelu profilu, těžko by se mezi top 500 hráči Evropy objevili profily, které mají menší level, než 100 a zároveň mají odehrán rank za každou sezónu.

Za každých 100 úrovní je získána hvězdička až do maxima pěti. Poté se změní rámeček profilu na stříbrnou a následně na zlatou. V současnosti je vzhled rámečku omezen na zlatou, jako nejvyšší, nicméně hráč může stále hrát dál a získávat lootboxy.

Jaké jsou jednotlivé odměny ve zkušenostních bodech jsme pro vás psali v tomto článku. Dnes se již neresetuje počet potřebných zkušenosti na další úroveň po dosažení každé sté úrovně, nicméně medaile pro získávání zkušeností přínosné pořád.

 

Lootboxy

Za každý level je získán lootbox. Za každé 3 výhry v módu Arcade je získán lootbox (do maxima 3 za týden). Za každý vyhraný zápas nového módu v Arcadě je získán také Lootbox. A pokud je nějaká akce (zimní event, letní event, halloween...) tak hráč získá další lootbox automaticky jako dárek.

Pokud ani to hráčům nestačí, mohou si další dokoupit za reálné peníze.

Z lootboxů mohou padnout náhodné předměty (v případě nějakého eventu je jeden předmět z časově omezené akce garantován) nebo peníze. V případě duplikátů získá člověk zlomek jeho nákupní ceny v herní měně jako náhradu.

Pouze za herní měnu je možno dokupovat kosmetické předměty a měna se získává z lootboxů.

 

Zlaté zbraně jsou výjimkou, kupují se za kompetetivní body. Na konci každé sezóny dostane hráč odměnu za nejvyšší dosažený rank.

 

Některé kosmetické předměty mají vedle sebe značku. Ta ukazuje, že jsou svázány s nějakým eventem. Například Halloweenské skiny (emoce, highlite intra atd...), ale jeden symbol je dostatečně zvláštní. Písmeno B, jako Blizzard. Tyto skiny (zatím jenom skiny) jsou u předmětů získaných díky nějaké odměně přímo od Blizzardu. Origin edice, lístek na Blizzcon, splněný úkol v Heroes of the Storm atd.

 

Hráčské ikony padají z Lootboxů a nedají se koupit. Také se může jednat za odměnu z nějakého eventu.

 

Rarita

Předměty se rozdělují podle vzácnosti. Jedná se především o šanci, že z daného lootboxu padnou, ale také cena jejich pořízení.

Neexistuje striktně dané pravidlo, jaký předmět by měl mít jakou vzácnost.

Především u skinů je vidět velký rozsah vzácností. Nejběžnější skiny jsou pouze přebarvený základní skin. Epické skiny bývají výrazněji přebarvené, nebo lehké přeskinování. Legendární skiny bývají zpravidla zcela změněná podoba hrdiny, někdy i změna vzhledu skillů a nebo hlášky. Stále si ale zachovávají stejného ducha, takže i takto změněného hrdinu lze snadno identifikovat.

Měli by více padat předměty na hráčovi nejhranější hrdiny, ale kdo si může být jist, že?

 

Quick Play

Herní módy se zakládají (zatím) na dvou základních mechanikách. Obsazení bodu a tlačení payloadu. Hra obsahuje i jednu důležitou mechaniku, Overtime.

 

Payload

Pokud u vozítka stojí útočící tým, vozítko se pohybuje. Za každého hrdinu, až do maxima 3, se pohybuje rychleji. Navíc léčí útočící tým. Stačí ale jediný nepřítel poblíž a vozítko se zastaví.

Pokud je ale samo, dostane strach a začne couvat.

Point

Jako u payloadu, jediný protivník zamezí v jeho zabírání. Každý spojenecký hrdina v oblasti zrychlí zabírání. Stát tedy těsně vedle vyznačené oblasti, místo v ní, bývá nevýhodné.

Overtime

Pokud doběhne čas hry, jeden z týmů prohraje kolo. Pokud alespoň jeden člen týmu stojí v oblasti Objective, spustí se přesčas. Pokud oblast opustí a znovu se vrátí, časovač se restartuje na plnou hodnotu. V současnosti je ještě jedno pravidlo. Běží-li Overtime déle jak 20 vteřin, případný odpočet se zrychlí a mrtví hrdinové obživnou o 2 vteřiny pomaleji.

 

Druhy hry

Všechny mapy mají (s výjimkou Control map) přidělen čas. Útočící tým prohraje, nesplní-li v daném čase úkol. Po zabrání checkpointu je přidělen nový čas (celkový na mapu je 10 minut) a mohou se posunout respawny.

Assault map - 2x Objective, který má útočící tým zabrat

Escort map - Útočící tým se snaží doprovodit payload do cíle.

Hybrid map - Nejdříve zabrat objective a poté doprovodit payload.

Control map - Každá mapa jsou 3 oblasti. Každé kolo se hraje jedna oblast. Uprostřed dílčí symetrické mapy je oblast, o kterouse oba týmy přetahují.

 

Arcade

Mód, který je více pro zábavu, než pro kompetetivní hraní. Zároveň se jedná o jediný mód, kde je mapa Ecopoint Arctica (módy 1v1 a 3v3). V současnosti jsou některé módy nahrazeny jinými, tomu se tento článek nevěnuje. Jedná se o vcelku nový přístup k hraní, který byl oznámen na letošním Blizzconu a my vás informovali tímto článkem.

No limit - Mód fungující stejně, jako Quick play. Dříve nebyl limit hrdinů ani v Quick Play, nebo dokonce v Ranked hrách. Můžete tak pocítit příchuť starých časů. Jen nezapomeňte, hlavní je plnit cíle mapy, Overwatch není žádný deathmatch.

3v3 - Team Deatmatch. Dva týmy po třech změří své síly.

Mystery Hero (neboli 1v1) - Oba hráči dostanou každé kolo stejného náhodného hrdinu a poměří síly.

 

Další módy si lze jednoduše přečíst co dělají, nebo rychle pochopit (například eventy). Co je ovšem pro nováčky nepřehledné, je All Brawls.

Dříve byl každý týden nějaký Brawl, mód s upravenými pravidly. V současnosti si nelze vybrat, jaký Brawl hrát, střídají se náhodně. Co tedy můžete očekávat?

Charge!

  • Pouze hrdinové Lúcio (jeden na tým) a Reinhardt.

High Noon

  • Nepřekvapivě, pouze hrdina McCree

Highly Offense

  • Pouze hrdinové třídy Offense, ovšem pouze 2 stejní hrdinové na tým.

Justice Rains From Above!

  • Hrdinové pouze Mercy a Pharah. Cooldown schopností je snížen na 50% a nabíjení ultimátek sníženo na 75%.

MOBAwatch

  • Pouze jeden hrdina na tým, ale nelze po startu hry změnit.

One Shot, One Kill

  • Pouze hrdinové zastávající roly sniperů, tedy Widowmaker, Hanzo a Ana.

Overly Defensive

  • Pouze hrdinové třídy Defense, pouze 2 stejní na tým.

Super Shimada Bros

  • Genji a Hanzo. Rychlost nabíjení ultimátek sníženo na 50% a cooldown na 75%.

Tanks A Lot

  • Pouze hrdinové třídy Tank, pouze 2 stejní na tým.¨

This Is Ilios

  • Hrdinové Lúcio a Roadhog

Total Mayhem

  • Pouze 1 hrdina na tým
  • 200% životů
  • 150% rychlosti na nabití ultimátních schopností.
  • 75% cooldown schopností.

We're All Soldiers Now

  • Pouze Soldier: 76
  • 50% životů
  • 200% cooldown schopností.
  • 50% rychlost nabíjení ultimátních schopností.

 

Módy jsou omezeny i na určité mapy, ale hlavní jsou pravidla, mapu hráč neovlivní.

 

Competetive Mode

Je přístupný od 25. úrovně. Jedná se nejen hru ve stylu Quick Playe (žádné překvapení), kdy si oba týmy vystřídají obě strany konfliktu. V případě Control Map se hraje nikoli na 2, ale rovnou na 3 vítězné.

Na určitých mapách je možno dosáhnout remízy.

Hráč by měl ovšem jít do kompetetivního módu až poté, co bude připraven. Přeci jen, omezení hrdinů může znamenat, že si hráč nebude moct zahrát, co ovládá.

Více si je možno přečíst zde: První sezóna a kompetetivní zápasy obecně; změna ranku v druhé sezóně.

 

Příběh

Hra OW má spletitý příběh, který hráči stále poznávají. Hru přímo neovlivňuje, není tedy třeba mu věnovat pozornost. Ovšem pro ty, co chtějí najít příběh, je zde výpis, kde všude jej lze nalézt.

Každá mapa má svůj příběh. Stačí projít Watchpoint: Gibraltar a je hned jasné, jaký příběh se skrývá na pozadí této mapy. Pokud budete mít oči otevřené, krom příběhu lze nalézt spoustu Easter Eggů. Například hlavu Hydraliska na mapě Temple of Anubis.

Interakce mezi hrdiny vypráví příběh na pozadí celého konfliktu. Vyplatí se tak poslouchat, co kdo řekne. Nejen v případě začátku hry, ale i v případě různých herních interakcí. Zabití, spolupráce, oživení, to vše může skrývat příběh. Například Genji byl v minulosti zachráněn díky Mercy a při každém oživení jí znovu děkuje.

Komiksy jsou další nedílnou součástí příběhů. Můžete je nalézt na oficiálních stránkách, nebo na našem webu.

A, nikoli nakonec, Animated Shorty, které také vypráví příběh. Můžete je shlédnout na oficiálním youtube kanálu, nebo na našem webu.

Na stránkách PlayOverwatch.com (nebo na našich stránkách) jsou představení jednotliví hrdinové a také jejich základní příběh.

Twitter PlayOverwatch také občas sdílí různé fotky, které vypadají jako zprávy ze světa OW.

Stále se nejedná o vše. ARG (Alternate reality game) je něco, co je spojováno především se Sombrou. V různých oficiálních zdrojích zanechala tajné zprávy, které nebylo vůbec snadné rozluštit. Ty vedly na různé stránky, které měly s herním světem mnohé společného. Jednou z těchto stránek byla LumeriCo.mx, která již není v současnosti aktivní. Další stránkou je volskayaindustries.com, která zatím nic neukazuje.

Střípky příběhu lze nalézt i v kosmetických předmětech. Spraye, jejich názvy, skiny, emoce, highlite intra... to vše může něco skrývat.

Najít tedy celý příběh není nic snadného. Není předkládán ve velkých dávkách, ale stále se rozvíjí.

P.S.: Mapy se mění. Nejen drobné "kosmetické" úpravy pro lepší herní zážitek, nebo v případě speciálního eventu. Mapy se mění i po stránce příběhu. V Animated Short Dragon jsme byli svědky souboje bratrů. Mapa Hanamura tak byla vylepšena o Hanzův šíp zaseknutý ve stěně, nebo o Genjiho sérii hvězdic.

Jak bratři poznamenali mapu Hanamura se můžete podívat v 6. nejsledovanějším herním videu ta tok 2016

 

Základní dějová linka hry

Omnica Corporation postavila továrny jménem Omnium. Tyto samočinné továrny začaly stavět Omniky. Společnost byla zavřena na základě četných důkazů o korupci.

Lidé se pokusili zavřít i továrny, ty se ale reaktivovaly a začaly se bránit. Tak vznikla Omnic Crisis. Tým Overwatch vznikl jako odpověď na tažení Omniků proti lidem. Válka byla skončena a mezi Omniky a lidmi zavládlo příměří.

Overwatch nadále fungoval a řešil světové problémy, než byl nakonec zavřen. Důkazy o korupci vedli k vydání Petras Pact, který stavěl všechnu činnost Overwatch mimo zákon.

Omnic Crisis se odehrála 30 let před současností. V přítomnosti hrozí světu další, nové nebezpečí. Nejlépe je vidět v Rusku, kde se Omnium reaktivovalo.

 

Pár rad k hraní

V každém hrdinovi je více, než se zdá. Je tedy dobré maximalizovat jejich účinnost. Buďte kreativní.

Mapy jsou konstruovány tak, že na téměř každé místo se dokáže dostat většina hrdinů. Není tedy vhodné uvažovat o místech ve smyslu: "Tam se nemohu dostat." Vhodnější je spíše: "Jak se tam dostat mohu?"

Dá se zvážit, zda-li sebrat lékárničku, nebo ji přenechat spojencům. Overwatch je týmová hra a bez týmu přichází prohra. I se špatným týmem je spolupráce důležitá.

Naučte se používat úder na blízko, v zápalu boje je velmi užitečný.

Respektujte supporty, mohou vám zachránit život, pokud jim jejich práci nesabotujete. (Spousta hráčů s vysokým levelem i překvapivě vysokým rankem to dělá stále)

Pokud je vaší prací zabíjení nepřátel, určitě zkuste zabít jako první supporty.

I pokud hrdinu neovládáte perfektně, pokud si to složení týmu žádá, pickněte ho. Třeba takový Reinhardt je užitečný jen tím, že je. Naopak Hanzo, který netrefí ani Tracer chycenou v Junkratově pasti, moc užitečný není. Jinými slovy, pickujte, aby jste byli užiteční pro tým, pokud chcete hrát Overwatch (tedy kompetetivní a vážně myšlené zápasy). Samozřejmě, hra vás musí bavit.

ČAS. Celá hra je o času. Zabíjení je jen jeden ze způsobů, jak protivníka zdržet.

 

Toxic

Jak už to u her (nebo internetu) bývá, objevují se hráči, které se dá označit za toxické. Internet je místo svobodného vyjádření a tak se mnoho hráčů vyjadřuje. Existují názory, které jsou rozšířené, mnohdy neoprávněně.

Bastion - Jedná se o silného hrdinu, kterého ale dokáže zabít téměř kdokoli. Je třeba naučit se proti němu hrát, případně jej očekávat. Mnoho hráčů nadává do chatu, jak je Bastion "Noob Hero", že se s ním stačí posadit a držet levé myšítko. Pravdou je, že proti trochu zkušenějšímu týmu tato strategie nemůže fungovat.

Torbjörn na útok - Tato strategie může být účinná. Především soupeři ji často nečekají. Není tedy třeba hned nadávat. Ovšem chce to zahrát chytře.

Hanzo Spamzo - Lučištník měl dříve překvapivě velké hitboxy a bylo relativně snadné s ním hrát. V současnosti se jedná o těžšího hrdinu na zahrání, nicméně schopný Hanzo dokáže rozdávat bolest. To, co může vypadat, jako náhodné střely, může být prostě jen dobře zahraný lukostřelec.

Press Q win game - Především Reaper je tímto označením. Přitom vyvraždit celý tým je prakticky nemožné, protože dobrý tým je jednak připraven, druhak nechodí blízko sebe, aby se vystavil takto smrtícím ultimátkám. Síla těchto ultin není ve stisknutí Q, ale ve vyhledání správné situace, v tichém proplížení před celou akcí a dalších drobnostech.

 

Blizzard se opravdu snaží odstranit Toxicitu ze hry. Postavy mohou automatizovaně mluvit pouze pozitivně, nejsou vidět statistiky, které by mohli negativně ovlivnit smýšlení hráčů a dříve bylo možno dostat report a penalizaci za relativně smířlivé výrazy. Dnes již "gg ez" bylo ve hře nahrazeno řadou barvitých hlášek.

Navzdory tomu podporuje Blizzard jistou formu zdravého škádlení. Například Teabagování. Jak si jinak vysvětlit Emote od Any?

Bohužel se občas najdou hráči, kteří jsou opravdu velmi nepříjemní. Ideálně sami umírají, neuhrají nic a nadávají na tým, místo aby hráli. Takové hráče je možno umlčet, nebo reportnout. Především se ale snažte takovými hráči nebýt i navzdory velkým výzvám.

Pokud se tento hráč projevuje pouze voice chatem, nelze kliknout na jeho přezdívku v chatu a zvolit možnost reportu. Po hře je možno najít seznam hráčů, s nimiž bylo nedávno hráno. Tak se také dají hledat přátelé, pokud jste si s někým hru opravdu užili, nebo rozvedli zajímavou konverzaci, kterou je třeba dokončit. Další způsob je napsat do chatu příkaz "/list" který vypíše všechny účty ve zvolené skupině (all; team; party).

To, že někoho reporznout můžete neznamená, že musíte. Za to, že někdo neúmyslně hraje špatně report neexistuje, pouze za špatné chování.

 

Toxicita je bohužel velký problém, zvláště ve snaze o kompetetivní hraní. Jeden hráč může rozložit morálku celého týmu. Na druhou stranu, pokud máte neustále tým plný cvičených lam, je velmi pravděpodobné, že na tom budou soupeři stejně. Není tedy třeba nadávat, ale této "nevýhody" využít.

Pokud je váš herní um skutečně vyšší, než odpovídá váš rank, s trpělivostí dosáhnete touženého výsledku. Pokud se vyznáte ve statistice a chápete pojem Gausova křivka, stránka MasteOverwatch.com ukazuje statistiky zaregistrovaných hráčů.

 

Slovníček pojmů

Za dobu existence her se v každé rozmohly výrazy, které nezkušenému mohou připadat cizí. Některé mohou být jasné a intuitivní, jiné jsou známy z cizích her. Zde je seznam těch, které je možno najít v OW.

  • Armor - Žluté životy, které mírně redukují příchozí zranění.
  • Shield - Modré životy, které se po čase samy dobíjejí.
  • Barrier - Energetické pole, skrze nějž neprojde nepřátelská střelba, pokud je vystavena dostatečně velkému zranění, je zničena.
  • HP - Může se jednat o bílé životy, nebo celkové. Záleží, co se snaží mluvčí vyjádřit.
  • aim - Umění mířit
  • AimBot - Automatické zaměřování. Přezdívá se tak ultimátka Soldiera, může se ale jednat o cheatování. Naštěstí bývají hráči využívající tuto nefér výhodu odhalitelní a tvrdě trestáni.
  • AoE - Area of Damage. Cokoli, co vybuchuje, zraňuje ve velké oblasti. Tříštivý šíp od Hanza také pokrývá větší oblast účinku, když je vhodně vystřelen.
  • b - back, rychle zpět, hrozí nebezpečí, nechoďte dál. Napsat "back" je moc dlouhé, to už by četli jen mrtví.
  • Baby-sitter/pocket support - Hrdina upřednostňující podporu jednoho konkrétního spojence před zbytkem týmu. Většinou se jedná o "pocket Mercy", která je přilepená na Pharah a společně létají nad bojištěm jak andělé smrti.
  • Bait - Návnada. Nalákat soupeře do pasti. Může se jednat o jeho smrt, nebo vypotřebování Učka (či jiné schopnosti) bez pořádného účinku. Například Zarya se nechá nachargovat Reinhardtem, ale na poslední chvíli zapne svou bariéru. Junkrat hodí na zem past a nechá do ní stoupnout protivníka.
  • Ban - Omezení účtu hrát nějaký mód, nebo celou hru.

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet